نتایج جستجو برای عبارت :

مفسران صحابه و تابعین

طبقه بندی مفسرین شیعه
نخستین گروه مفسران شیعه، تعدادی از اصحابپیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام هستند که روایات تفسیری را نقل کرده یا ضبط نموده‌اند. به اعتقاد شیعه، تعدادی از مفسران در بین صحابه مانند: ابن عباس، ابن مسعود، ابی بن کعب، جابر بن عبدالله انصاری و همچنین جمعی از تابعین مانند: سعید بن جبیر، یحیی بن یعمر، ابوصالح میزان بصری، طاووس بن کیسان معروف به یمانی، محمد بن سائب کلبی، جابر بن یزید جعفی، اسماعیل
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
اهل سقیفه تمام صحابه پیامبر را واجب احترام و تکریم و مانند ستاره ای میدانند که راه نجات را نشان میدهد
آیات هشتم تا بیستم سوره بقره در مورد نفاق است نه کفر،
این آیات مربوط به نفاق کدام یک از صحابه پیامبر میباشد؟
وقتی این آیات در خصوص صحابه نازل شده است بدون شک همه صحابه قابل پیروی و همه آنها مورد رضایت خداوند نیستند...
برخلاف نظر اهل سقیفه که همه صحابه را قابل پیروی و همه را مورد رضایت خ
در مقاله زیر به طور خلاصه با مفسران طبقه اصحاب و تابعین و در برخی موارد با مهمترین ویژگی آنها آشنا میشوید. این مطالب در عین اینکه شما را در فهم متون تفسیری کمک می کند، حتما منبع بخشی از سوالات آزمون های مصاحبه دکتری یا دانشگاه ها خواهد بود.
1- مفسران صحابه
سیوطی مفسران مشهور صحابه را ده تن دانسته که عبارتند از : خلفای اربعه ، ابن مسعود، ابیّ بن کعب ، ابن عباس ، ابوموسی اشعری ، زید بن ثابت و عبدالله بن زبیر  این موضوع کم و بیش مورد قبول دیگران قرا
بخشی تفصیل‌یافته از مقالهٔ ابن‌خلدون و مفسران، در شمارهٔ اخیر (۲۶-۲۷) مجلهٔ صدرا به چاپ رسیده است. اگر به متن دیجیتال آن دست پیدا کردم منتشر می‌کنم.
 
اصل مقالهٔ ابن خلدون و مفسران که عمدهٔ مطالعات آن مربوط به حوالی سال ۱۳۸۷ است، اینجا چاپ شده است.
گفته های دین من برتر زِ دُر و گوهر استاصحاب پیغمبرم بهترین خلق عالم استمهر صحابه از دل کی توانم برون کنمبر گو بی مهر صحابه چون کنمتا گردش جهان و دور آسمان به پاستآن چراغ جاودان اسلام ماستای اسلام ای دین جاودان ، ای راهت پُر زِ جود و تواندور از تو اندیشه ی بدان ، پاینده هستی و جاودانای دشمن از تو سنگ خار ، جان من فدای حرف پیغمبرماسلام ما دین برتر است ، پیغمبرش بهترین عالم استدر را تو کی ارزشی دارد این جان ما ، پاینده هستی اسلام ماگر آتش بارد به
 
ماجرای مباهله نزد اهل بیت(علیهم‌السلام)، صحابه و علمای امامیّه، امری قطعی و تردیدناپذیر است، به گونه‏ ای که در استدلال‏ ها و احتجاج‏ های ائمّه(علیهم‌السلام) بارها بازگو می‏ شده است. حضرت علی(علیه‌السلام) نیز در بیان فضایل خود به آیه مباهله استدلال می‏ فرموده است.[ کتاب الخصال، ج2، ص550؛ بحار الانوار، ج29، ص9]
 
محققان اهل سنّت، چه معتزلی و چه اشعری، این آیه را دلیلی قوی بر فضیلت اصحاب کسا می‏ شناسند و همگی در پیشگاه آن خاضع ‏اند: «زمخشری
صالح بن کیسان روایت می‌کند:
«من و زهری برای فراگیری علم با هم شدیم و گفتیم: سنت‌ها را می‌نویسیم پس، آنچه از رسول الله ـ‌ صلى الله علیه و سلم ـ روایت شده بود را نوشتیم، سپس زهری گفت: آنچه از صحابه ـ رضی الله عنهم ـ به ما رسیده را نیز می‌نویسیم زیرا از سنت است. من گفتم: نه، سنت نیست، آن را نمی‌نویسیم. پس او نوشت و من ننوشتم در نتیجه او موفق شد و من از دستشان دادم».
عبدالرزاق در مصنف به شماره (۲۰۴۸۸) (۱۱/۲۵۹) این حکایت را آورده است. 
در این مقاله پیرامون شب قدر از دید مفسرانی چون ابن عربی، فیض کاشانی، حسن زادة آملی، آشتیانی، امام خمینی، ابن فارض، ملّا سلطانعلی و بانو امین بحث می شود. در این مقاله حقیقت شب قدر و کسانی که درک این حقیقت را کرده اند، علامات ظاهری شب قدر، زمان آن، حال عبودی و خصایل و علوم کسانی که درک حقیقت این شب را کرده اند، بعضی برکات و ثمرات آن برای اهلش و توصیه های معصومین (علیهم السلام) برای درک آن پرداخته شده است.

ادامه مطلب
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
نمیدانم چه بدبختی است که یقه ما را گرفته است
هنگام افطار که میشود  برصحابه پیامبر مانند آل پیامبر صلوات می‌فرستیم برای خوش آمد مولوی عبدالحمید /انسانهای پست و رذلی که ابن ملجم مرادی و عمر و ابابکر و اباسفیان را جزء صحابه میدانند و احترامشان را واجب و اهل بهشت...
بی دلیل نیست که برکت از همه چیز رفته است
و آنچه یافت نمیشود معنویت است و سلامت
همه میدانیم گرانی و بی کاری و طلاق و اعتیاد هر
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
نقل یک روایت و چند نتیجه دردناک
اهل سقیفه در کتاب المستدرک علی الصحیحین روایتی قریب به این مضمون از قول حیان اسدی نقل میکنندج(سوم)که مولا میفرمایند
پیامبررحمت صل الله علیه وآله وسلم به من فرمودند یاعلی
بعد از من امت من در حالی به تو خیانت میکنند که تو بر اساس دین و سنت من زندگی می‌کنی و محاسنت از خون سرت رنگین میشود،وهرکس تورا دوست داشته باشد مرا دوست داشته وهر که تورادشمن دارد مرادش
حسن به معنای نیکو و ضد قبیح است.
 عمل صالح یکی از پرکاربردترین مفاهیم قرآن کریم است که رابطه نزدیک و متقابلی با ایمان دارد. دراین مقاله پس از تبیین مفهوم عمل صالح از نظر لغوی به بررسی مفهوم آن در قرآن کریم با استفاده از آراء مفسران خواهیم پرداخت. از آنجا که قرآن کریم غالباً از طریق ذکر مصادیق یک واژه کلیدی به بیان مفهوم آن می پردازد،مصادیق عمل صالح را درقرآن کریم، روایات تفسیری و اقوال صحابه، بررسی خواهیم نمود و جهت تبیین حوزه ی معنایی عمل صا
امیر المومنین علیه السلام برترین قاضی (به روایت اهل تسنن)
ابن عبد البر از علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده است:
قال رسول الله (صلى الله علیه وآله) فی اصحابه: اقضاهم علی ابن ابی طالب (علیهما السلام). 
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در بین صحابه فرمودند: «علی (علیه السلام) برترین قاضی شما [صحابه] است».
الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، تالیف ابن عبد البر، جلد ۳، صفحه ۱۱۰۲، چاپ دار الاعلام
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
دوستان عزیز این شعر حافظ را شنیده آید که جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذربنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند...
با جرأت تمام عرض میکنم
بدون ذره ای تردید عرض میکنم
اگر به جای کلمه حقیقت نام حسین را بگذارند معنی تمام و کمال میشود
غیر ممکن است،بدون شناخت امام حسین علیه الاف السلام به شناخت حقیقی خداوند دست یافت...به مقام لقاء پروردگار رسید و از ظرفیت های روح انسانی کلمه ای بر زبان آورد.
نمیتو
آیه تبلیغ و حدیث غدیر:
«یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فمابلغت رسالته والله یعصمک من الناس »(مائده 66)
ای پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بود برسان،و اگر این ابلاغ را انجام ندهی، رسالت خود را به طور کامل ابلاغ نکرده ای; و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ می کند.
همه مفسران شیعه معتقدند آیه فوق در غدیر خم درباره نصب علی(ع) نازل شده است و حدود 360 تن از دانشمندان اهل سنت نیزاین مطلب را پذیرفته اند. نامهای برخی از مفسران
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی
از علمای اسلام عمری سؤال میکنم
اگر شخصی به شما بگوید(وقتی بمیری با همسرت ازدواج میکنم آیا به شما بی احترامی نکرده است؟)
چگونه است که طلحه به پیامبر رحمت چنین میگوید و شما میگویید باید به او احترام گذاشت و میتوان از او الگو گرفت
آیا میتوان از طلحه الگو بگیر و به هر که دوست داشتم بگویم بعد از مرگ شما با همسر شما ازدواج میکنم؟
(فدای مظلومیت پیامبر رحمت
قران می‌فرماید
پیامبرتنها از خدا میترسید
ولی در
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
در بی غیرتی اهل سقیفه و بی ناموسی اهل سقیفه همین یک تکه از تاریخ کافی است که به کسی می گویند امیرالمومنین و خلیفه پیامبر که سه روز در مدینه به منظور براندازی حلالزادگی ناموس مسلمانان را حلال همگانی اعلام کرد و در سه روز هزاران نطفه حرام بسته شد
،نسل مسلمانان و صحابه که در مدینه بودند به حرام آغشته شد و کودکان صحابه پدرانشان مشخص نبود و در فرزندانشان تشکیک شد که فرزند پدرش می باشد یا س
مقدمه دیدگاه موافق نویسندگان معاصر تشیع در مورد یاران پیامبر(ص)
 تلاش و کوشش افراد دلسوز و مومن از سوی خیر خواهان مورد تعریف و ستایش قرار میگیرد اما مغرضان و اَیادی آنان این زحمات  را حقیر و ناچیز پنداشته و به سب و لعن آنان می پردازند.اولین شاگردان مکتب رسالت که جام علم و عشق را از دستان مبارک پیامبر اکرم (ص) نوشیدند، جهت اشاعه اسلام رشادت هایی بی نظیر را در صفحه تاریخ به یادگار گذاشتند، در نخستین گام خداوند متعال رضایت خود را از آنان در کتاب
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
عمری ها ،بدلیل اینکه افرادی  را حاکم و صاحب اختیار خود میدانند که  نقل حدیث و روایت از پیامبر رحمت را حرام کرد(عمر بن الخطاب)
قتل صحابه و لعن صحابه پیامبر را واجب کرد(معاویه)
قتل سید جوانان بهشت ، امام حسین علیه الاف السلام را واجب کرد(یزید بن معاویه)
قاتل عمار و دعوت کننده به جهنم می باشد طبق حدیث پیامبر(معاویه و عمروعاص)
باطل هستند و هیچ حقانیتی ندارند
چگونه میشود کسی جانشین پیامبر ر
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
در کتب معتبر آمده است پیامبر لعنت کرد کسی را که به جیش اسامه نرود، صحابه نرفتند ،پیامبر بارها تکرار فرمودند و باز صحابه نرفتند،و آنانکه نرفتند جانشین پیامبر شدند...
یا مردم برای حرف پیامبر ارزش قائل نمی‌شدند
یا جانشین پیامبر را مردم انتخاب نکردند
یا کتب اهل سقیفه بی اعتبار است...
یا اینکه
کتابها درست نوشته اند و مردم برای حرف پیامبر ارزش قائل بودند و آنانکه جانشین پیامبر شدند به انت
یامن له الدنیاوالأخره 
«انا اعطیناک الکوثر، فصل لربّک و انحر، ان شانئک هوالابتر»[نکویی های بسیارت بخشیده ایم، پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن. بدون شک نسل دشمنت ابتر است.](1)این سوره به گفته اکثر مفسران درباره حضرت فاطمه علیه السلام است. آیه الله صابری، این سوره را یکی از سُور بی نظیر و استثنایی می داند، زیرا در این سوره کلمه «اعطیناک» یعنی بخشیده ایم است نه به تو داده ایم، و این صیغه فقط یک بار در قرآن آمده است. «الکوثر» یعنی خیر کثیر
امیر المومنین علیه السلام برترین قاضی (به روایت اهل سنت عمری)
ابن عبد البر از علمای بزرگ اهل سنت عمری روایت کرده است:
قال رسول الله (صلى الله علیه وآله) فی اصحابه: اقضاهم علی ابن ابی طالب (علیهما السلام). 
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در بین صحابه فرمودند: «علی (علیه السلام) برترین قاضی شما [صحابه] است».
الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، تالیف ابن عبد البر، جلد ۳، صفحه ۱۱۰۲، چاپ دار الاعلام

نکته جالب اینجاست که ابن عربی مالکی از علمای متعصب اهل سنت ع
 
مردی از جنس دریا
مردی از جنس دریا
امواج پرمتلاطم دریا برای تو از شیخ بحر، مرد دریا دل، ناخدای امت، غواص دریای علم و معرفت، صیاد قلوب، سید و صوفی زمانه، مفتی عصر، استاد سخن، شیخ الحدیث و التفسیر مولانا عبدالرحمان چابهاری (سربازی) می‌گویند.    امام و بنیان گذار مسجد جامع چابهار و مدیریت حوزه علمیه الحرمین الشریفین چابهار که اسم حوزه حاکی از عشق و علاقه وافر ایشان به سرزمین وحی است. 
   برادر قطب زمان، عارف بالله مولانا محمد عمر سربازی است و
آخرین لحظات عمر شریف پیامبر(ص) چه گذشت؟
 
 به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آخرین روزهای زندگانی پیامبر از فصول بسیار حساس و دقیق تاریخ اسلام است، اسلام و مسلمانان در آن روزها، ساعات دردناکی را می‌گذراندند، مخالفت علنی برخی صحابه و سرپیچی آنان از شرکت در سپاه اسامه، حاکی از یک سلسله فعالیت‌های زیرزمینی و تصمیم جدی آنان بود که پس از درگذشت پیامبر، حکومت و فرمانروایی و امور سیاسی اسلام را قبضه کنند و جانشین رسمی پیامبر را که د
حدیث غدیر از نظر سند متواتر است و به بیش از سیصد طریق از صد و شصت صحابه پیامبر و هشتاد و شش نفر از تابعین روایت شده است.
متن کامل حدیث غدیر به همراه خطبه­‌ی پیامبر اعظم (صلّی­ الله علیه و آله) در غدیر خم، به سند صحیح و معتبر در کتاب­‌های شیعه آمده است و بخش­‌هایی از آن به نقل از اسامة بن زیاد در منابع اهل‌سنت وجود دارد. (ادامه مطلب)
 
 
   خواص و شأن نزول آیه و من یتق الله
 
«و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله با امره قد جعل الله لکل شیئا قدرا»جمعی از مفسران گفته‏اند که شأن نزول این آیه "عوف بن مالک" از یاران پیامبر (ص) بود. دشمنان اسلام فرزندش را اسیر کردند، او به محضر پیامبر (ص) آمد و از این ماجرا..
خواص و شان نزول آیه« و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله با امره قد جعل الله
مقدمه
با نگاهی به کتب تاریخی و همچنین شرق شناسان که در حوزه تاریخ اسلام تحقیق و تتبع نموده اند به زوایای آشکاری از نگاه عمیق در اعصار مختلف دست خواهیم یافت که عمده این نگاه ارزشمند به دوران رسالت پیامبر(صلَّی الله علیه و آله وَسلم) و حوزه فعالیت های اجتماعی ایشان بوده است. از معاشرات و تدابیر اجتماعی گرفته تا مباحث عرفانی عمیقی که بینش های صریح و ژرفی از اسلام روان و جاری در اندیشه آدمی قوت می دهد. نگاهی که ما بیشترین تعمق را از صفحات قطور تار
 
 
ابراهیم بن محمد بیهقی از علمای قرن ۳ و ۴ اهل سنت در کتاب «المحاسن و المَساوی» چنین نقل میکند:
 
شخصی در مجلس محمد بن عائشه -که از محدثان بصره می باشد و ابن حبان او را از ثقات بر می شمارد - از وی پرسید:چه کسانی افضل اصحاب پیامبر «صلی الله علیه وآله وسلم» هستند؟او در پاسخ، برخی از صحابه را نام برد.
آن شخص پرسید: چرا علی بن ابی طالب را نام نبردی؟!محمد بن عائشه پاسخ داد: تو از اصحاب سؤال کردی یا از رسول خدا «صلی الله علیه  آله و سلم»؟گفت: منظورم اصح
بسم الله
 


اعمال عمومی دهه اول
بدان که این ماه از ماه های شریفه است و چون این ماه واصل می شد، صلحای
صحابه و تابعین اهتمام عظیم در عبادت می کردند و دهه اولِ آن، ایامش ایام
معلومات و در نهایت فضیلت و برکت است، و از رسول خدا صلی الله علیه و آله
مروی است که: عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد حق تعالی محبوب تر نیست از
این دهه. و از برای این دهه اعمال چند است:
ادامه مطلب
در بین صحابه تعداد بسیاری بوده‌اند که از ابتدا معتقد به جانشینی اهل‌البیت (علیهم‌السلام) بوده و لذا بعد از وفات آن حضرت از پیشگامان تشیع به حساب می‌آیند. ایشان کسانی هستند که بر عهد و پیمان و بیعت خود که در غدیر خم با حضرت علی‌ (علیه‌السلام) بسته بودند، وفادار بوده و تا آخر عمر در راه آن فداکاری نمودند. در این بخش به ذکر اسامی برخی از آنان می‌پردازیم: (ادامه مطلب)
ابوموسی اشعری ازشخصیت های برجسته ی اهل سنت که از صحابه بزرگ پیامبر صلی الله علیه واله وسلم در نزد اهل سنت به شمار می رود. در روایتی با سند صحیح که در مسند احمد بن حنبل نقل شده است، بیان می کند که ما کیفیت نماز پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم را ازروی عمد یا سهو از یاد بردیم، ولی کسی که ما را به یاد نماز پیامبر صلی الله علیه واله وسلم می انداخت همان نماز علی علیه السلام می باشد، این روایت در مسند احمد بن حنبل که از کتاب های دسته اول حدیثی اهل سنت م
زراره گوید-خدمت امام باقر ع بودم مردی از اهل کوفه از انحضرت راجع بقول امیرالمومنین ع و هرچه خواهید از من بپرسبد هر چه از من بپرسید شما خبر دهم سوال کرد حضرت فرمود هیچ کس علمی ندارد جز انچه از امیرالمومنین ع اسفاده شده مردم هر کجا خواهند بروند بخدا علم درست جز اینجا نیست وبا دست اشاره بخانه خود کرد مقصود خانه وحی و نبوتست نه خصوص خانه ملکی انحضرت  توصیح این عبد البر در کتاب استیعا خود گوید هیچ کس از صحابه جز  علی بن ابیطالب نگفت هرچه خواهید از
حضرت زین العابدین علیه السلام پس از تشییع باشکوه مردم مدینه، در بقیع که قبور بسیاری از اولیاء خداوند، همسران پیامبر، فاطمه بنت اسد و بسیاری از صحابه گرانقدر پیامبر و تعدادی از شهدای صدر اسلام در آن قرار دارد، در کنار مرقد مطهر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، عموی بزرگوارش، مدفون گردید.در این قطعه از بقیع عباس، عموی پیامبر، نیز دفن شده بود و بعداً حضرت امام صادق و حضرت امام باقر نیز مدفون گردیدند. این بخش دارای قبه و بارگاه بوده ولی
  " #دوشنبه_های_انقلاب " ۱۸ (جهت دانلود کلیک کنید)
 با سخنرانی استاد هدایتخواه 
 مورخ ۹۸/۴/۱۰ 
مسجد و حسینیه امام علی علیه السلام 
  با موضوع : #بیانیه_گام_دوم_انقلاب 
 این هفته :
  بررسی اولین بند بیانیه 
اهلبیت علیهم السلام واسطه فیض اند 
چرا به صحابه و تابعین هم درود می فرستد ؟ 
دلیل انقلاب کردن چیست ؟ 
تفاوت انقلاب کردن ملتها در چیست ؟
  علت عدم پیروزی و به سرانجام رسیدن انقلابات ملتها چیست ؟ 
انقلاب اسلامی ایران چگونه در مسیر حرکت دنیا چ
#اختلاف_قرائت_ها✅پدید آمدن لهجه و گویشها در درون هر زبان امری طبیعی و ناگزیر است و اختلاف قرائت در هر متنی، به ویژه در متون کهن پیش می‌آید. در قرآن مجید هم با وجود نهایت احتیاط و امانتداری در مشورت و دقت، اختلاف قرائات در راه یافت، و نمی‌شد راه نیابد. و در واقع از آن زاده شد. در حیات و حضور خود پیامبر(ص) نیز گاهی تفاوت دو تلفظ نزد ایشان مطرح می‌شد و حضرت یکی یا گاه هر دو را تصویب می‌کردند و حدیث سبعة اَحرُف (اینکه قرآن ۷ وجه مقبول دارد) ناظر به
در حدیث صحیح از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که روزى حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم سر به جانب آسمان کردند و تبسم فرمودند. صحابه از سبب آن سئوال کردند، حضرت فرمود که تعجب کردم از دو ملک که به زمین فرود آمدند، بنده مؤمن صالحى را در جاى نمازش نیافتند. به آسمان رفتند و گفتند پروردگارا فلان بنده تو را در جاى نمازش طلب کردیم نیافتیم او را، و او در بند بیماریست. حق تعالى فرمود که بنویسید براى بنده من، مثل آنچه در حال صحت از افعال
واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) هنگام بازگشت از حجةالوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیرخم، امام علی (علیه‌السّلام) را ولی و جانشین خود معرفی کرد و حاضران که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند در آنجا با امام علی (علیه‌السّلام) بیعت کردند. پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان، به‌ویژه شیعیان این رو
در خانواده ای سنی به دنیا آمدم و با حضور در جلسات شیخ زکزاکی شیعه شدم. در این جلسات، استاد برای ما در خصوص فضائل اهل بیت(ع) سخن می گفت و احادیث و ما را به جستجو در منابع اهل سنت وا میداشت تا خودمان در پی حقیقت باشیم. مثلا حدیثی با عنوان عشره مبشرات بالجنه -که در آن گفته می شود پیامبر به ده تن از اصحاب خویش بهشت را بشارت داده بود- را می‌خواند و می پرسید چرا این حدیث، بعضی از صحابه مثل ابوذر را در برنمی‌گیرد در حالی‌که آنها از بهترین های اصحاب هستن
یگانه راه ایجاد برادری و وحدت معنوی
ما صورتاً از جهات گوناگونی اتحاد داریم ; 
۱_همه از فرزندان آدم و حوا هستیم
۲_ همه از جمله امت نبی اکرم (ص‌)هستیم.
۳_همه هموطن هستیم و کشورمان ایران است.
لیکن برای حل مشکل،وحدت صوری کافی نیست،بلکه آنچه لازم است ایجاد اتحاد و وحدت معنوی است که یگانه راهش هم آن است که عقاید تفویض،بدا،تبرا و تقیه را کنار گذاشته و حقانیت صحابه خصوصاً خلفای اربعهش و ازواج مطهرات و اهل بیت را یکصدا اقرار کنیم و بدان معتقد شویم. و دس
تقویم شیعه
بیست و ششم صفر
تجهیز لشکر اسامه
در این روز در سال ۱۱ هجری قمری پیامبر صلی الله علیه و آله به عده‌ای خاص از صحابه و به خصوص ابو بکر و عمر و عثمان امر فرمودند برای سفر به روم و جنگ با رومیان به امیری اسامة بن زید آماده شوند. آنان از این امر کراهت داشتند و نسبت به فرماندهی اسامه بر سپاه اسلام به خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله اعتراض کردند. حضرت فرمودند: «خدا لعنت کند کسی را که از لشکر اسامه تخلف کند»، ولی با این همه ابو بکر و عمر و عثما
کوبیسم نوعی جنبش هنری است که ژرژ براک و پیکاسو بنیان‌گذار آن بودند. بسیاری از مفسران و کارشناسان از این جنبش هنری با نام انقلاب در هنر مدرن یاد می‌کنند. واژه‌ی کوبیسم از ریشه‌ی cube به‌معنای مکعب گرفته شده است؛ اما تقلیل کوبیسم به بازی‌ مکعب‌ها به‌قول دیوید هاکنی، نقاش برجسته‌ی معاصر، ادراکی سیه‌روز و بدگزینش‌شده است.
ادامه مطلب
«لَخَلْقُ السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یَعْلَمُونَ»؛ (آفرینش آسمان ها و زمین، از آفرینش انسان ها عظیم تر است، ولى بیشتر مردم نمى دانند).درست است که غالب مفسران این آیه را پاسخى به مجادله مشرکان در مورد معاد دانسته اند(1)، یعنى شما درباره بازگشت مجدد انسان اظهار تردید مى کنید، در حالى که آفرینش انسان ها بالاتر از آفرینش آسمان ها و زمین نیست؛ بلکه آفرینش آسمان ها و زمین، از آن برتر و
قتل وحشیانه عالم اهل سنت عمری به جرم تمایل به تشیع
ابن عماد حنبلی از علمای اهل سنت عمری در مورد ظهیر الدین اردبیلی می‌نویسد:
وفیها المولى ظهیر الدّین الأردبیلی الحنفی، الشهیر بقاضی زاده . كان عالما، كاملا، صاحب محاورة ووقار، وهیبة وفصاحة، وكانت له معرفة بالعلوم خصوصا الإنشاء والشعر، وكان یكتب الخط الحسن، وذكر العلائی أنه استمال أحمد باشا إلى اعتقاد إسماعیل شاه الصوفی [الصفوی] طلبا لاستمداده واستظهاره معه بمكاتبات وغیرها، وعزم على إظها
به دلایل شخصی، قصد انتشار مطلب نداشتم، حتی برای مدتی نیز وبلاگ را غیر فعال کردم ولی اوضاع کنونی (شهادت شهید سلیمانی، انتقام موشکی سپاه، صداقت سردار حاجی زاده و...) به گونه ای بود که ضرورت انتشار برخی مطالب را ایجاب می کرد (و خود آزمایشی بزرگ است).
 
امام علی علیه السلام در ابتدای خلافت خود با اشاره به اتفاق های پیش روی امت اسلامی،  سختی آزمایش های امت اسلامی را چنین به تصویر کشیده است:
«آن چه مى ‏گویم به عهده مى ‏گیرم، و خود به آن پاى بندم، کسى
 آشنایی با چهره واقعی ابوهریره
چهره اول : 
مردی مشهور و بنام این قبر یا مقام منسوب به شخصی است که  بعد از 1400 سال مورد توجه است:
مشهور است که در این قبر یکی از معروفترین صحابه رسول خدا خوابیده است ؛ (البته عده ای تنها آن را مقام ابو هریره می دانند  در هر صورت ) مردی که اگر بخواهیم به صورتی ساده انگارانه از کنار او رد شویم همین نکته برای ما جلب توجه می کند که چرا بعد از 1400 سال هنوز هم قبر او مورد توجه و احترام است  و حریم او زیارتگاه ؟
سیره مخالفان غ
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی
اگر احترام صحابه پیامبر واجب است و باید ازآنان پیروی کرد
اگر عمر به سنت پیامبر پایبند بود
چرا
احادیث پیامبر را که بیان کننده سنت پیامبر بود را آتش زد
و 
شاگردی یهودیان را قبول کرد
چرا؟!؟!
مگر علی باب علم پیامبر نبود؟
چرا عمر به حدیث پیامبر رحمت عمل نکرد و علی را خانه نشین کرد وپیش یهودیان گردن کج کرد؟ 
 

استاد دکتر شهاب الدین ذوفقاری [1]

مرضیه گلابدار [2]

چکیده

از جمله اختلافات شیعه با اهل تسنن در
مورد مشروعیت متعه (ازدواج موقت ، صیغه ) می باشد مهمترین دلیل حلیت متعه آیه 24
/نساء ( استمتاع ) می باشد نظرات مفسران فریقین، در ذیل این آیه را می توان به
چهار دسته تقسیم نمود:  اول- مفسرانی که
دلالت آیه بر مشروعیت متعه را بصورت دائم پذیرفته اند (شیعه ) ؛ دوم- مفسرانی که
دلالت آیه را بر مشروعیت متعه بصورت موقت پذیرفته اند ؛ سوم- مفسرانی که دلالت آیه
را در
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی
درحکومت عثمان،علی که فضائلش را نمیتوان شماره کرد( مولود کعبه فاتح خیبر فاتح احزاب قاتل مرهب و...)باید چاه کنی کند و از مدینه اخراج شود و جوان زیربیست سالی که فامیل عثمان است حاکم کوفه شود که از مهمترین شهرهای حکومت اسلامی بود،
دراسلام عمری صحابه و سنت و فرمایشات پیامبر ارزشی ندارد
به نقل اهل سقیفه پیامبر فرمود هرکس مرا دوست دارد علی را دوست داشته باشد
ولی عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و عمروعاص و مر
ماه می تابد از خم کوچه، چهره ای دائم الوضو داردپینه بر دستهاش و نعلینش اثر وصله و رفو داردمرد تنهاست، مرد غمگین است کمرش از فراق خم شده استساغر شادی اش اگر خالی است باده غم سبو سبو داردضربان صدای او جاریست: با یتیمی به خنده مشغول استسر تقیسم سهم بیت المال با صحابه بگو مگو داردباز امروز بغض نخلستان تا به سرحد انفجار رسید    باز امشب به استناد کمیل، ماه با چاه گفتگو داردکاه گلهای کوچه مرطوبند اشک دیوار را در آورده استناله خانم جوانی که  هرچه د
سعید بن المسیب از تابعین، وشخصیت های سرشناس اهل سنت، در روایتی بسیار زیبا، پرده از علم بی کران حضرت مولی الموحدین امیر المومنین علیه السلام برمی دارد، وی با تعبیری جالب می گوید؛ از میان صحابه تنها کسی که می گفت از من هرچه می خواهید بپرسید حضرت امیر المومنین علی علیه السلام می باشد. این روایت را ابن ابی شیبه استاد بخاری در کتاب المصنف با سند صحیح از سعید بن المسیب نقل کرده است:
حَدَّثَنَا ابْنُ عُیَیْنَةَ عن یحیى بن سعید قال أراه عن سعید بن ا
در مورد قصه های قرآن در طول تاریخ نکات فراوانی در کتب تفسیری و حتی غیر آن ذکر شده است که شاید بتوان همه آنها را در ذیل یک عقیده جای داد:
قصص قرآن از اقوام گذشته به ویژه از ماجرای انبیای آنان شرح و تبیینی تاریخی به دست می دهد؛ شرح و تبیینی که دارای ارزش واقع نمایی است.
اما اکنون دیدگاه ها در این باره متفاوت است:
شیخ محمد عبده، پایه گذار حرکت تفسیری جدید در دوره معاصر، آغازگر این تفاوت هاست. به عقیده او مهمترین اصل در مورد قصص قرآن رویکرد هدایت مح
یکی از آیاتی که بر سر استثنایی بودن آن و الحاقش به سوره مزمل بحث است، آیه اخر سوره است. خلاصه به عرض برسانم تاکنون که 59 سوره از قرآن کریم به تزتیب نزول توسط استاد بهجت پور تفسیر شده است، تنها مورد قطعی استثنایی بودن آیات قرآن، همین آیه است.
با هم جایگاه این آیه را در نزول بررسی می کنیم
جایگاه آیه
 آیه‌ی آخر سوره آیه ای استثنایی است که به دستور پیامبر اکرم …به سوره ملحق شده است؛ البته در مورد زمان نزول و الحاق آن، اختلاف است و از هشت ماه تا یک یا
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر خدا(صلی الله علیه واله) فرمودند:سوگند به خدایی که مرا به براستی برای بشارت برانگیخت، قائم فرزندان من ، بر طبق عهدی که با او شده، غایب می شود به طوری که اکثر مردم خواهند گفت:خدا به آل محمد نیازی ندارد و دیگران در اصل تولدش شک می کنند. پس هر کس زمان غیبت را درک نمود باید دینش را نگهداری کند و نگذارد شیطان از طریق ایجاد شک بر او مسلط شود و او را از ملت من جدا کرده و از دین خارج سازد؛ چنانچه قبلا پدر ومادر شما را از بهشت
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی
آنقدر اصحاب پیامبر رحمت در اسلام عمر مظلوم بودند که دختر ابابکر توسط عمر مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت
در اسلام عمری زنان شیطان هستند و کتک زدن آنها واجب است و شما میتوانی زنی را آنقدر کتک بزنی تا راضی به ازدواج با شما شود
مانند عمر که آنقدر زنی را کتک زد تا او راضی ازدواج با عمر شود..
که بدون تردید دختر ابابکر از اصحاب پیامبر رحمت بود
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی
علمای تاریخ اسلام عمری
تا حال از خود پرسیده اید
اگر نویسنده و کارگردانی تصمیم بگیرد داستان زندگی بعضی از صحابه پیامبر رحمت را براساس اسناد و مدارک اسلام عمری به تصویربکشند
قضاوت سایر ادیان درخصوص اسلام چگونه خواهد بود؟
صحابی پیامبرکه در جنگ ها فرار میکند و پیامبر را رها میکند
صحابی که در قبرستان یهودیان بدست سایر اصحاب پیامبر ،دفن میشود
صحابی که آنقدر در اشرافیت زندگی میکند که بعد از مرگش صد پو
تخریب بقیع، مزد رسالت یا مبارزه با شرک؟
تخریب قبور ائمه بقیع، حرم امامین عسکریین و حتّی مرقد صحابه نبیّ گرامی اسلام مانند جناب حُجر بن عَدی مسئله ای است که در دوران مختلف و به بهانه های متفاوت مورد سوال و انتقاد از سوی موافقان و مخالفان واقع می گردد. پیروان تقی الدین ابوالعبّاس احمد بن عبدالحلیم بن تیمیّه الحرّانی (م 728 ق) کسانی هستند که معتقدند این اقدام بایستی صورت گیردبدین منظور فتوای او و مستندات آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
محمدحسن بش
به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی - خبری تاریخ تطبیقی؛
در روایت‌های سیره، تاریخ و حدیث آن‌قدر نعل وارونه زده‌اند که حساب ندارد؛ در آن‌ها چنان نموده‌اند که قاتل را مقتول، ظالم را مظلوم، شب را روز و روز را شب نشان داده‌اند.
پاک‌ترین و پارساترین صحابه‌ای چون ابوذر، عمار، حُجربن‌عَدی را مردمی تبهکار، سفیه و اخلالگر معرفی کرده، کسانی چون معاویه، مروان‌بن‌حَکَم، ابوسفیان و زیاد را افرادی پاک، مبرّا و مرد خدا شناسانده‌اند!
آن‌قدر در حدیث
به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی - خبری تاریخ تطبیقی؛
در روایت‌های سیره، تاریخ و حدیث آن‌قدر نعل وارونه زده‌اند که حساب ندارد؛ در آن‌ها چنان نموده‌اند که قاتل را مقتول، ظالم را مظلوم، شب را روز و روز را شب نشان داده‌اند.
پاک‌ترین و پارساترین صحابه‌ای چون ابوذر، عمار، حُجربن‌عَدی را مردمی تبهکار، سفیه و اخلالگر معرفی کرده، کسانی چون معاویه، مروان‌بن‌حَکَم، ابوسفیان و زیاد را افرادی پاک، مبرّا و مرد خدا شناسانده‌اند!
آن‌قدر در حدیث
اذعان ابن شاهین به تواتر حدیث غدیر
ابن شاهین از علما و محدثان بزرگ اهل سنت عمری در مورد حدیث غدیر می‌نویسد:
 
وَقَدْ رَوَى حَدِیثَ غَدِیرِ خُمٍّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَحْوُ مِائَةِ نَفْسٍ، وَفِیهِمُ الْعَشَرَةُ، وَهُوَ حَدِیثٌ ثَابِتٌ، لَا أَعْرِفُ لَهُ عِلَّةً. تَفَرَّدَ عَلِیٌّ بِهَذِهِ الْفَضِیلَةِ، لَمْ یَشْرَكْهُ فِیهَا أَحَدٌ.
حدود صد نفر از صحابه، حدیث غدیر خم را از  پیامبر (صلی الله علیه و آله)
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
اهل سقیفه خوب میدانند وقتی عمل کسی را تحسین و تایید میکنند در تمام آثار آن عمل و ثواب و عقاب آن شریک هستند
بدون شک
اهل سقیفه  با تایید معاویه خال المومنین در تمام اعمال معاویه شهادت عمار یاسر و حجربن عدی و شهدای صفین شریک هستند
در عهد شکنی با حسن بن علی و انتخاب یزید به جانشینی و در واقعه حره و در جنایات روز عاشورا و سالهای بعد از آن
اهل سقیفه اگر بعد از عثمان بودند با علی که به فرموده پ
حدیث 1- إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ 

               ترجمه: مَثَل اهل بیتِ من در میان شما مانند کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد، و هر کس جا بماند، غرق و هلاک می‌شود.
           توضیح: این حدیث مشهور به حدیث سفینه (کشتی) و از قول حضرت محمد (ص) توسط بسیاری از صحابه از جمله ابوذرغفاری نقل شده است. بدلیل کثرت راویان معتبر این حدیث که در
تایپوگرافی طراحی اسم در قلب ارتباطات تصویری و طراحی گرافیک است. هیچ طرحی بدون تایپوگرافی موفق نیست.* یک هنر و صنعت هنری که از روزهای نوع متحرک است ، طراحان دیجیتالی امروزه هنگام انتخاب نوع های مختلف ، آرایه های غیرقابل تصوری از امکانات دارند. چه روی کاغذ ، صفحه و چه در جوهر الکترونیکی ، خوانایی و بیان آن مهم است.* بهترین قلمهای معاصر از کجا آمده و چه کسی آنها را طراحی کرده است؟ خوشبختانه برای ما ، تایپوگرافی برای اکثر طراحان یک وسواس است ، یک
اعتراف ملا علی قاری هروی به تواتر حدیث غدیر
 
ملا علی قاری هروی از علمای اهل سنت می‌نویسد:
 
✍ أَنَّ هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ لَا مِرْیَةَ فِیهِ، بَلْ بَعْضُ الْحُفَّاظِ عَدَّهُ مُتَوَاتِرًا إِذْ فِی رِوَایَةٍ لِأَحْمَدَ أَنَّهُ سَمِعَهُ مِنَ النَّبِیِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - ثَلَاثُونَ صَحَابِیًّا، وَشَهِدُوا بِهِ لِعَلِیٍّ لَمَّا نُوزِعَ أَیَّامَ خِلَافَتِهِ.
 
حدیث غدیر بدون شک صحیح است، بلکه بعضی از حافظان آن را مت
فرموده‌ی پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی‌اللّه‌وآل‌سلم)
در مورد امتش در آخرزمان.
روزی پیامبر(ص)گریه میکرد.
گفتند ای رسول‌اللّه چرا گریه میکنی؟
فرمود برای دوستای عزیزم.
گفتند آیا ما دوست تو نیستیم ای رسول‌اللّه؟
فرمود شما صحابه من هستید
دوستای من کسانی هستند که من رو ندیدند اما دین من رو میپذیرند
و بهم ایمان میاورند.
اللهُمَ صَلِ عَلی محمد و عَلی آل محمد
❤❤
اعتراف ملا علی قاری هروی به تواتر حدیث غدیر
 
ملا علی قاری هروی از علمای اهل سنت عمری می‌نویسد:
 
✍ أَنَّ هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ لَا مِرْیَةَ فِیهِ، بَلْ بَعْضُ الْحُفَّاظِ عَدَّهُ مُتَوَاتِرًا إِذْ فِی رِوَایَةٍ لِأَحْمَدَ أَنَّهُ سَمِعَهُ مِنَ النَّبِیِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - ثَلَاثُونَ صَحَابِیًّا، وَشَهِدُوا بِهِ لِعَلِیٍّ لَمَّا نُوزِعَ أَیَّامَ خِلَافَتِهِ.
 
حدیث غدیر بدون شک صحیح است، بلکه بعضی از حافظان آن
حدیث ثقلین
یکى  از  احادیث  معروف  و  مشهور  میان  علماى  سنّت  و  شیعه«حدیث  ثقلین »است.   این  حدیث  را  گروه  عظیمى  از  صحابه،   لواسطه  از  پیامبر(صلى الله  علیه  وآله)  نقل  کرده  ،اند   وبعضى  از  علماى  بزرگ  راویان  حدیث   رابالغ  بر  سى  تن  از  صحابه  مى  دانند.(1)  گروه  کثیرى  از  مفسران  و  محدثان  و  مورّخان  آن  را  در  کتب  خود  آورده  ،اند   وروى  هم  رفته  در  تواتر  این  حدیث  نمى  توان  تردید کرد.    عالم  بزرگوار  سید
انسان مسلمان که به قرآن کریم معتقد است، و آن را، کتاب خدا می داند، و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم معتقد است و او را پیام آور و وحی می داند، و تعالیم او را تعالیم الهی می شناسد، باید به «مهدی (عج)» و «انتظار» معتقد باشد، و به «آداب انتظار» عمل کند و خویشتن را برای چنان ظهور عظیم، آماده سازد.توجّه و تأمّل در این همه حدیث نبوی و اقوال صحابه و تابعین و این همه راوی و سند و کتاب و تألیف و قول و تصریح و این همه محتوای غنی و مسلّم قرآن کریم، ا
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
از قدیم گفته اند دفاع غلط کردن از چیزی تخریبش از حمله دشمن بیشتر است
(مجموعه تا رهایی پخش از شبکه یک)
آقا پسری که منتقد عزاداری است و دختری که توان دفاع ندارد
کلیپی میشود در فضای مجازی
البته از صداوسیما توقعی نیست...وقتی نام مولایم حسین را با رضی الله مینویسد بر صحابه پیامبر صلوات میفرستد هنگام افطار
روز عید نیمه شعبان کشته شدن رستم به برادرش در شب عید مذهبی دیگر یک حبه قند را پخش میکن
 
علمای اهل سنت مثل بخاری و مسلم و احمد و دیگران حدیثی از رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) نقل کرده اند به این مضمون:بهترین شما مردم قرن من هستند، سپس کسانی که پس از آنان می آیند، سپس کسانی که پس از آنان می آیند.علمای اهل سنت اهل قرن رسول را صحابه، گروه بعدی را تابعین و گروه بعدی را تابعان تابعین دانسته اند.
الحدیث : " خیرکم قرنی ، ثم الذین یلونهم ، ثم الذین یلونهم " یعنی الصحابة والتابعین وأتباعهم .(تاج العروس، الزبیدی، ج 18 ص 444)
اهل سنت بر اساس این ح
 

استاد دکتر شهاب الدین ذوفقاری [1]

مرضیه گلابدار [2]

چکیده

از جمله اختلافات شیعه با اهل تسنن در
مورد مشروعیت متعه (ازدواج موقت ، صیغه ) می باشد مهمترین دلیل حلیت متعه آیه 24
/نساء ( استمتاع ) می باشد نظرات مفسران فریقین، در ذیل این آیه را می توان به
چهار دسته تقسیم نمود:  اول- مفسرانی که
دلالت آیه بر مشروعیت متعه را بصورت دائم پذیرفته اند (شیعه ) ؛ دوم- مفسرانی که
دلالت آیه را بر مشروعیت متعه بصورت موقت پذیرفته اند ؛ سوم- مفسرانی که دلالت آیه
را در
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
مغازی،واقدی،جلد دوم
مینویسد
در غزوه تبوک افرادی پیامبر را تنها گذاشتند
که پیامبر در موردشان فرمود
رهایش کنید،اگر در آنان خیری باشد خدا آنان را به ما بازمی‌گرداند والا همان بهتر که که بامانباشدوخدا شماراازشرآنهاراحت ساخته است
آیا اینان صحابی نبودند؟
اگر من بخواهم به عمل اینان اقتدا کنم_طبق نظر اهل سقیفه که میگویند از هر کدام از صحابه که پیروی کنیم درست است و اهل نجات هستیم_پیامبر
بسم الله الرحمن الرحیم 
 «فَرِیقًا هَدَى وَفَرِیقًا حَقَّ عَلَیْهِمُ الضَّلَالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُون»(اعراف 30)فرقه‌اى را هدایت کرده و فرقه‌اى گمراهى را در خورند. اینان شیطانها را به جاى خدا به دوستى گرفتند و مى‌پندارند که هدایت‌یافته‌اند. 
 پاسخ به شبهه پاسخ به منصور هاشمی در باب لزوم احترام به اصحاب پیامبر 
 منصور هاشمی که در کتاب خود بازگشت به ا
تلبیس ابلیس کتابی به عربی در ردّ و نقد
اصحاب عقاید و طوایف مختلف از جمله فیلسوفان و صوفیان ، تألیف ابوالفرج ابن
جوزی عالم و واعظ حنبلی قرن ششم می‌باشد.
این کتاب به تعبیر مؤلف درباره انواع محرّمات و بدعت های ناشی از وسوسه های شیطانی است.
ابن
جوزی در این اثر، با بحث جدلی به بسیاری از طوایف و فرق ، از جمله خوارج ،
شیعیان (به قول او روافض )، فلاسفه، متکلمان ، باطنیان و به ویژه صوفیه،
تاخته و حتی برخی محدّثان و فقها را، به سبب طرفداری از آنچه او ب
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز 
یا اباصالح المهدی
یا ابافاضل ادرکنی ولا تهلکنی
با شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ،میدان برای عایشه و نقل احادیث از پیامبر رحمت صل الله علیه و آله وسلم باز شد بدون اینکه کسی بتواند از او ایراد بگیرد
با شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا تمام زنان جامعه به انزوا کشیده شدند
و تمام صحابه فهمیدند که ناموسشان مانند ناموس پیامبر رحمت و امیرالمومنین علی علیه السلام از شر عمر و کودتاگران سقیفه ایمن نیست
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
اهل سقیفه از یک طرف معتقد که پیامبر رحمت فرمود که شقی ترین افراد امیرالمومنین علی علیه الاف السلام را به شهادت می رساند
از طرف دیگر میگویند ابن ملجم قاتل علی چون از صحابه بوده ،مورد رضای پروردگار است و اهل بهشت
حیرت و تعجب است که این جماعت دین خود را از قرآن گرفته اند یا پیامبر که آورنده قرآن بود،اگر پیامبر را قبول دارند که پیامبر می‌فرماید قاتل علی شقی ترین افراد است،(بگذریم از معا
نمی دونم چرا ما آدمای این دوره، از نصیحت شنیدن خوشمون نمیاد. 
یعنی کلا از موعظه و پند و اندرز فراری هستیم. 
درحالی که خداوند به پیامبرش دستور میده که "و ذکِّر، فإنَّ الذکری تنفع المومنین" " موعظه کن که موعظه به مومنان سود می رساند." 
اصلا قدیما میرفتن پیش آدمای خوب، میگفتن ما رو موعظه کنید. 
یا خود مولای متقیان، به یکی از صحابه شون میفرمایند که منو موعظه کن!! چون در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست... جل الخالق!
حالا اینکه انقدر از زیر بار موعظه ش
بیهقی از امام شافعی روایت کرده که:
(الله تبارک و تعالی یاران رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را در قرآن، تورات و انجیل مورد ستایش قرار داده و فضیلت آنها را بر دیگران بر زبان رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم بیان کرد، پس الله به آنها رحم کرد و به جهت رساندن آنها به بالاترین درجات صدیقین، شهداء و صالحین به آنها شادباش گفت). آنها سنتهای رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را به ما رساندند و رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و وحیی
تفسیر 75 آیه مهدوی در کتاب "سیمای مهدویت در قرآن"
قرآن کریم در زمینه ظهور و قیام حضرت مهدی موعود(ع) مانند بسیاری از زمینه‌های دیگر به صورت کلی و اصولی بحث کرده یعنی از تشکیل حکومت عدل جهانی و پیروزی نهایی صالحان در روی زمین سخن گفته است.این گونه آیات را که بیش از یکصد آیه است را مفسران عالیقدر اسلامی به استناد روایات و اخبار معصومان(ع) مربوط به مهدی موعود(ع) و ظهور و قیام او دانسته‌اند. در کتاب سیمای مهدویت در قرآن، 75 آیه از قرآن کریم مورد بحث و
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت می‌دهم به اصول دین
اشهد أن  لا اله الا الله و اشهد أنّ محمداً  رسول الله و اشهد أنّ امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب و اولاده المعصومین اثنی‌عشر ائمّتنا و معصومیننا حجج الله.
شهادت می‌دهم که قیامت حق است، قرآن حق است، بهشت و جهنّم حق است، سؤال و جواب حق است، معاد، عدل، امامت، نبوت حق است.
خدایا! تو را سپاس می‌گویم به‌خاطر نعمتهایت.
خداوندا! تو را سپاس که مرا صلب به صلب، قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در ز
 
همکارى در کارهاى گروهى
یکى از ویژگى‏هاى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله ، تواضع و فروتنى بود تا جایى که در جمع اصحاب بدون هیچ امتیازخواهى به همکارى و همیارى مى‏پرداخت.
در کتاب ارزشمند مکارم الاخلاق چنین نقل شده است که : روزى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به همراه کاروان در سفر بودند ، پیامبر فرمود: « گوسفندى براى غذا آماده شود.» یکى از صحابه گفت: ذبح آن با من ، دیگرى گفت :  پوست کردن و سلاخى آن نیز با من ، دیگرى گفت: پختن آن هم با من ، پیامب
 
در زیارت وارث شهادت می‌دهیم که که نجاست‌های جاهلیت حضرت امام حسین را نجس نکرد و آلودگی‌های جاهلیت او را آلوده نساخت. آنچه مسلم است دوران رشد و نمو و جوانی و اجتماعی شدن امام حسین شهید (ع) در زمان جاهلیت قبل از اسلام نبوده است و تمام زندگی او دو دوران اسلامی بوده است و آن حضرت در محیطی زیسته که در معرض جاهلیتی که در مقابل اسلام بوده است هم قرار نداشته است . پس باید بسیار فکر کرد که این جاهلیت نوین بعد از ظهور اسلام چه بوده است و نجاست و آلودگی
می‌گویند ما مسئول حرف‌ها و اعمالی هستیم که می‌گوییم و انجام می‌دهیم نه آن چیزی که شما برداشت می‌کنید عبارت درستی هست؟
این مطلب 50 ، 50 هست یعنی ما هم مسئول حرف‌های خودمان هستیم وهم بایستی حرف‌هایمان را طوری بزنیم که کسی برداشت نادرست نکند یعنی صریح همان معنایی را برساند که باید برساند و چند پهلو نباشد و حتی جوری نباشد که دیگران بتوانند ما را و یا سخن‌مان را، مسخره کنند و یا دست آویزی برای دشمنان بشود! آیه 104 سوره بقره آمده: «یا أَیُّهَا ال
آیه مباهله
(فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم‏ نبتهل فنجعل لعنه الله على الکاذبین)(آل عمران: 61). «هرکس با تو پس از آن که آگاه شدى، به مجادله برخیزد ، بگو بیایید تا بخوانیم فرزندان خود و فرزندان شما را، زنان خود و زنان شما را، و جان هاى خود و جانهاى شما را و لعنت‏ خدا بر گروه‏ دروغگو بفرستیم‏» . 
 
مفسران مى‏ نویسند: پیامبر اسلام(ص) به موازات مکاتبه با سران‏ دول جهان، و م
شرح حال ابوذر غفارى
 
دوم اَبُوذَر رضى اللّه عنه است ، اسم آن جناب جُندب بن جُناده(1)از قبیله بَنى غِفار است و آن جناب یکى از ارکان اربعه و سوم کس و به قولى چهارم یا پنجم کس است که اسلام آورد(2)و بعد از مسلمانى به اراضى خود شد و در جنگ بَدْر و اُحُد و خَنْدق حاضر نبود آنگاه به خدمت حضرت رسول خداى صلى اللّه علیه و آله و سلّم شتافت و ملازمت خدمت داشت و مکانت او در نزد رسول خداى صلى اللّه علیه و آله و سلّم زیاده از آن است که ذکر شود و حضرت در حق او فراوا
سالروز نزول سوره مبارکه هل اتی را به شیقتگان خاندان عصمت و طهارت تبریک می گوییم.
بنابر نظر مفسران شیعه و برخی از اهل سنت، آیه هشتم این سوره که به آیه اطعام معروف است، در توصیف حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) و خادم آنان فضه نازل شده است. ایشان سه روز پی در پی به نذرشان بر روزه‌گرفتن این روزها وفا کردند و با اینکه خود گرسنه بودند، افطاری‌شان را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند. از جمله پاداش‌هایی که برای قرائت این سوره بیان شده، همنشینی با پ
ضمن یادآوری شهادت مولی الموحدین، امیرالمؤمنین علی (ع) سزاوار است که از وصیت آن حضرت درس زندگی بگیریم. در جوامع حدیثی معتبر، با اسناد موثق از «سُلیم بن قیس هلالی» که از صحابه امیرمؤمنان بوده، متن وصیتنامۀ آن حضرت را نقل کرده اند. [1]
چون در میان نسخه ها اختلافهای جزیی وجود دارد، ما آن را از کتاب خود «سُلیم بن قیس» نقل می کنیم که می گوید: هنگام وصیت امیرمؤمنان (ع) به فرزندش امام حسن (ع) حاضر بودم که امام حسین (ع) و محمد و همۀ فرزندان و اهل بیت و رؤسای
نه هر کس که قلم به دست گرفت می‌تواند از عمل تفسیر برآید. مفسّر باید اطّلاعات کامل عربى و قرآنى داشته باشد. عالم معروف زمخشرى می‌گوید: علماء و دانشمندان شرایطى براى تفسیر و مفسّر بیان کرده‌اند که هر کس آن‌ها را نداشته باشد، صلاحیّت تفسیر ندارد؛ آنان می‌گویند مفسّر باید در ۱۵ علم به طور کامل وارد باشد از این‌قرار:
۱- لغت
۲- نحو
۳- صرف
۴- اشتقاق
۵- معانى
۶- بیان
۷- بدیع
۸- قرائت
۹- اصول دین
۱۰- اصول فقه
۱۱- اسباب نزول و قصص
۱۲- ناسخ و منسوخ
۱۳- فقه
۱۴
قرآن درباره حضرت
عیسی(ع) میفرماید: آنان (یهود) حضرت عیسی را نکشتند و او را دار نزدند، بلکه شبیه
او را دار زدند.(۱) در آیه دیگر فرمود: ای عیسی! تو را میگیریم و به سوی خود بالا
میبریم.(۲) از این آیات استفاده کرده‏اند حضرت عیسی زنده و در آسمان‏ها است. گر چه
برخی از مفسران احتمال داده‏اند معنای آیات این نیست که حضرت زنده باشد، بلکه به
قرینه کلمه متوفیک او مرده است و نزد پروردگارش روزی میخورد.(۳) درباره حضرت الیاس
نیز گفته شده که به آسمان‏ها رفت. ا
تقویم شیعه
تتمه ذی القعده
صلح حدیبیه
در سال ششم هجرت در ماه ذی القعده پیامبر صلی الله علیه و آله برای اعمال عمره قصد مکه فرمودند. تعداد مسلمانان همراه با آن حضرت ۱۲۲۰ یا ۴۰۰ نفر بودند، و برای قربانی ۷۰ شتر به همراه خود بردند. آنان از مسجد شجره احرام بستند، و در یک منزلی مکه در محلی به نام حدیبیه بر سر چاهی توقف نمودند. آب چاه به اندک زمانی تمام شد و چون به آن حضرت خبر دادند، به معجزه نبوت آب چاه آن قدر زیاد شد که مثل چشمه می‌جوشید. کفار از حرکت ب
ابوالفرج ابن الجوزی(متوفای 597) از علمای نامدار اهل سنت، سخن زیبایی در باره حضرت امیر المومنین علیه السلام دارد که نشان می دهد وی حضرت امیر المومنین علیه السلام را از تمامی صحابه حد اقل از جهت علمی برتر می داند، وی در کتاب التبصرة می نویسد:
الخلق یحتاجون إلى علم علی حتى قال عمر رضی الله عنه آه من معضلة لیس لها أبو حسن فلما ولی لم یتغیر عن الزهد فی الدنیا وکان أحمد بن حنبل یقول إن علیا ما زانته الخلافة ولکن هو زانها
التبصرة ـ لابن الجوزى (1/ 399)
تم
«٢٤٠»وَ الَّذِینَ‌ یُتَوَفَّوْنَ‌ مِنْکُمْ‌ وَ یَذَرُونَ‌ أَزْواجاً وَصِیَّةً‌ لِأَزْواجِهِمْ‌ مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ‌ غَیْرَ إِخْراجٍ‌ فَإِنْ‌ خَرَجْنَ‌ فَلا جُناحَ‌ عَلَیْکُمْ‌ فِی ما فَعَلْنَ‌ فِی أَنْفُسِهِنَّ‌ مِنْ‌ مَعْرُوفٍ‌ وَ اللّهُ‌ عَزِیزٌ حَکِیمٌ‌ و کسانى از شما که در آستانه مرگ قرار مى‌گیرند و همسرانى از خود به جاى مى‌گذارند،درباره‌ى همسرانشان این سفارش است که تا یک سال، آنها را(با پرداخت هزینه زندگى)ب
8 ـ رستاخیز انرژی‌ها
الَّذِی جَعَلَ لَکُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ (یس/80)؛ «(همان) کسى که براى شما از درخت سبز، آتشى قرار داد و شما در هنگام (نیاز) از آن (آتش) مى‏افروزید».
نکته علمی
نخستین تفسیری که بسیاری از مفسران برای این آیه ذکر کرده‏اند و معنی ساده و روشنی است که برای عموم مردم قابل فهم می‌‏باشد، چنین است: در اعصار قدیم در میان عرب‌ها این امر رایج بود که برای آتش افروختن از چوب درختان مخصوص
در قرن چهارم هجری گروهی از اهل حدیث خود را پیرو سلف صالح دانسته و جریان سلفی و سلفی گری را به وجود آوردند. این گروه مدعی شدند که می خواهند امت اسلام را از انحراف و کج اندیشی به راه راست برگردانند. آنان عقل و دلایل عقلی را قبول نداشته و به همین دلیل با معتزله به نزاع پرداختند. سلفیان فقط به ظاهر ایات و روایات توجه می کردند و از هر گونه تفسیر و تاویل پرهیز می کردند.
ادامه مطلب....
وهابیت نامی است که شیعیان و اهل سنت بر فرقه ای خاص نهاده اند؛ در حالی ک
سلام دوستان
  یکی از اقدامات خطرناک، و ویرانگر شجره ملعونه بنی امیه، بعد از رحلت نبی مکرم اسلام، جعل روایات مختلف، خصوصاً جعل روایات در فضائل صحابه بود. روایاتی که پیغمبر اکرم آنها را نگفته، ولی به دروغ به ایشان نسبت داده می شد. البته این اقدام شوم، در زمان حیات خود پیغمبر نیز صورت می گرفت. به جرأت می توان گفت که کمتر فضیلتی از فضائل امیرالمؤمنین (سلام لله علیه) باقی ماند؛ مگر این که دستگاه حدیث سازی بنی امیه، عین همان را برای خلفای سه گانه جع
 
فریاد امام خمینی(ره) بر ضد اندیشه «قرآن بی عترت»
امام خمینی رحمة الله علیه در ابتدای وصیت نامه الهی- سیاسی خود، خطر اسلام بی عترت را گوشزد می کند و با اشاره ای گذرا بر تاریخچه این اندیشه باطل نشان می دهد که اسلام بی عترت سرانجام به اسلامی ختم می شود که از قرآن هم بی بهره است و کاملا تهی از معارف الهیه است. ایشان می نویسند:
«مناسب دیدم اشاره‏اى گذرا و بسیار کوتاه از آنچه بر این دو ثقل گذشته است بنمایم. شاید جمله‏ لَنْ یَفْتَرِقا حتّى یَرِدا عَ
 لحظات پایانی عمر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بود. تعدادی از صحابه، کنار بستر حضرت بودند.رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:«بیایید تا برای شما چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید.»عمر گفت: « إِنَّ الرَّجُلَ لَیَهْجُرُ حَسْبُنا کِتَابُ اللَّهِ» : (این مرد هزیان می گوید ، کتاب خدا (قرآن) برای ما کافی است!!)با این گفته ی اهانت آمیز، حاضران مجلس به اختلاف افتادند. بعضی می گفتند: خواسته ی پیامبر را اجابت کنید و بعضی دیگر حرف عمر را تأیید می
{ادعیه و زیارات مهدوی - شماره 40}
 
زیارت ناحیه مقدّسه‏
 
زیارت ناحیه مقدّسه، مرثیه ی بلند حضرت مهدی بر مصائب و رنج‏هاى جدّش، اباعبدالله الحسین‌ در روز عاشورا است. این زیارت، توصیف لحظه ‏هاى شهادت اباعبدالله و غربت و مظلومیّت اهل بیت‌ و معتبرترین و مستندترین روضه‏ اى است که از زبان خونخواه سیّد شهیدان به ما رسیده است‏.
این زیارت‏نامه شامل هشت بخش است:
سلام بر انبیا و اولیا.
سلام بر امام شهید و صحابه فداکارش.
آرزوى زیارت امام حسین.
طرح اوصا
امام صادق علیه‌السلام دوشادوش حسین است، همرزم حسین است، در کنار حسین است و با همان دشمن می‌جنگد و مبارزه می‌کند؛ با همان دستی که حسین علیه‌السلام را شهید کردند، او را هم شهید کردند؛ منتها در دو میدان. و مهم این است.
.
.
او آشنا است، روش شناس است، برنامه ی بنی‌علی علیه‌السلام دست منصور است، با هم کار کرده‌اند؛ میداند اینها چه‌کاره‌اند، میداند از راه این آموزشها است که انقلاب های بزرگ به وجود آمده، میداند که در همین حلقه های درس و تعلیم اس
روز جهانیترجمه
30 سپتامبر روز جهانی ترجمه نامیده شده
است. به مناسبت گرامیداشت سنت جروم  مترجم شهیر کتاب انجیل به زبان لاتین،
روز مرگ وی را به عنوان روز جهانی ترجمه نامیده اند.
فدراسیون بین المللی ترجمه (FIT) در 1991
پیشنهاد تعیین این روز را به عنوان روز جهانی ترجمه ارائه می دهد و طبیعتاً
پذیرفته می شود. فدراسیون هدف خود را از این اقدام ارج نهادن به مترجمان و
تأکید بر اهمیت حرفۀ ـ به اصطلاح مظلومِ ـ ترجمه اعلام کرد و این روز را
انگیزه ای برای مت
همگان نامه اعمال را نامه‌ای می دانند که تمام کار‌های خوب و بد انسان در آن نوشته شده و در آخرت به
دست وی داده می شود. براساس روایات، دو فرشته بر شانه راست و چپ هر فردی
قرار دارند که یکی از آن‌ها کار‌های خوب و دیگری کار‌های بد را ثبت می‌کند.
بر پایه آیات قرآن، در قیامت نامه اعمال نیکوکاران را
به دست راست آنان می‌دهند و به بهشت فرستاده می‌شوند و بدکاران نیز نامه
خود را با دست چپ یا از پشت سر دریافت می‌کنند و به جهنم می‌روند.
این مطلب را از د
پیش از پاسخ لازم است یاداور شوم که اختلاف بین مسلمانان در مسائل عملی و برخی جزئیات اعمال عبادی و اعتقادی ، موجب خروج هیچ یک از فرق مسلمان از دایره اسلام نمی شود . علمای اسلام اعم از شیعه و سنی در طول تاریخ به این مهم اذعان داشته و همواره بر اساس آن زندگی همراه با صلح و محبت و برادری با برادران مسلمان خود داشته اند . پس توجه شود که بحث از چرایی برخی اختلاف نظرها و عمل ها به معنی جدابودن و متحد نبودن مسلمانان نیست . همه مسلمانان در عین داشتن اختلاف
 
در آیات سوره کوثر دو پیش گویى مهم دیده مى شود؛ زیرا مى فرماید: (به یقین ما به تو کوثر [و خیر و برکت فراوان] عطا کردیم. * پس براى پروردگارت نمازبخوان و قربانى کن. * [و بدان] دشمن تو به یقین ابتر و بریده نسل است)؛ «اِنّا اَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * اِنَّ شانِئَکَ هُوَ الاْبَتَرُ».
بسیارى از مفسران شأن نزولى براى این آیه ذکر کرده اند، که قریب الافق با یکدیگر است از جمله برسوئى در روح البیان مى گوید: «مشرکان مکه هنگامى ک
ریشه عمیق باورهای اهل سنت و جماعت در خاک پهناور ایران زمین
حکیم نظامی گنجوی در ستایش چهار یار والا مقام پیامبرمان این چنین می سراید:
صدیق به صدق پیشوا بود****فاروق ز فرق هم جدا بود
وآن پیر حیائی خدا ترس****با شیر خدای بود همدرس
هر چار زیک نورد بودند****ریحان یک آبخورد بودند
زین خلیفه شد ملک راست**** خانه چهار حد مهیاست
از یک نورد بودن: همانند بودن، برابر بودن، مساوی بودن با یکدیگر در صفات( لغت نامه‌ی دهخدا ج۱۹ص۲۲۸۲۹)
منبع:نظامی، مثنوی لیلی و مجنون
خاش رنگ و بوی عزای حسینی گرفت


زاهدان - ایرنا - شهرستان خاش سیستان و بلوچستان با شروع ماه محرم و ایام شهادت حضرت ابی‌عبدالله‌الحسین (ع) و یاران با وفایش یکپارچه سیاه پوش و غرق در ماتم و عزای حسینی شده است.

به گزارش ایرنا عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) با آغاز سال ۱۴۴۱ هجری قمری و ماه محرم‌الحرام ویژه برنامههای خاصی برای اجرا ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در نقاط مختلف شهر خاش و مناطق روستایی تدارک دیده‌اند که از شب گذشته و امروز شروع شده
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی
در اسلام عمر صحابه پیامبر رحمت هیچ ارج و قربی ندارند امنیت و احترامشان در حد صفر است
اباذر توسط عثمان به شام تبعید میشود ،معاویه اورا بر مرکبی بی جحاز گذاشته به مدینه بر می‌گرداند و عثمان او را به بیابان بی آب و علف ربزه تبعید میکند و حرام میکند که کسی حق ندارد با این صحابی پیامبر صحبت کند
عثمان صحابی پیامبر علی بن ابی طالب را از مدینه اخراج میکند
در زمان عمر و عثمان و ابابکر،علی که از اصحاب پیامبر
یگانه راه ایجاد برادری و وحدت معنوی
ما صورتاً از جهات گوناگونی اتحاد داریم ; 
۱_همه از فرزندان آدم و حوا هستیم
۲_ همه از جمله امت نبی اکرم (ص‌)هستیم.
۳_همه هموطن هستیم و کشورمان ایران است.
لیکن برای حل مشکل،وحدت صوری کافی نیست،بلکه آنچه لازم است ایجاد اتحاد و وحدت معنوی است که یگانه راهش هم آن است که عقاید تفویض،بدا،تبرا و تقیه را کنار گذاشته و حقانیت صحابه خصوصاً خلفای اربعهش و ازواج مطهرات و اهل بیت را یکصدا اقرار کنیم و بدان معتقد شویم. و دس

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها